12-10-2022

De vergroening van de autofiscaliteit?

We horen je al denken: “Weer een verandering in de autofiscaliteit?” En we kunnen je geen ongelijk geven! De Belgische fiscus staat er immers om bekend om de spelregels sneller te veranderen dan Max Verstappen van banden wisselt tijdens een F1 race. Dit maakt ons beroep als accountant natuurlijk super boeiend, maar voor u als ondernemer wordt het moeilijk om allemaal nog bij te houden! Maar geen nood! In deze blog geven we je een overzicht van de nieuwigheden waarmee je rekening moet houden bij de aankoop van jouw nieuwe bedrijfswagen.

De wijzigingen kaderen in het hervormingsplan voor mobiliteit met als doel de vergroening van het wagenpark. Voor de goede orde verduidelijken we dat de hervorming énkel de personenwagens behandelt (zoals omschreven in artikel 65 WIB92). Op het gebied van de BTW zijn er (voorlopig) geen wijzigingen. Dit behandelen we bijgevolg niet in deze blog.

Fiscale aftrekbaarheid autokosten nu vs. Toekomst

Als ondernemer betaal je belastingen op de winst van je onderneming. Deze wordt berekend door de omzet te verminderen met alle beroepsmatige kosten. Simpel toch?

Echter wordt de aftrek van sommige kosten, waaronder autokosten, fiscaal beperkt. Dat noemen we de verworpen uitgaven, waar je dus wel belastingen op betaalt.

 

Hoe werkt het nu?

Het aftrekpercentage is afhankelijk van de CO2-uitstoot en het type brandstof van de personenwagen. Sinds 01/01/2020 wordt dit berekend a.d.h.v. onderstaande gramformule:

Diesel: 120% – (0,5% x 1,00 x CO2-uitstoot)

Aardgas (CNG) <12 fisc. PK: 120% – (0,5% x 0,90 x CO2-uitstoot)

Benzine, lpg, biobrandstof, hybride: 120% – (0,5% x 0,95 x CO2-uitstoot)

Elektrisch: 100% (Handig!)

De autokosten van volledig elektrische wagens zijn op heden dus steeds voor 100% fiscaal aftrekbaar en worden m.a.w. fiscaal niet beperkt. Echte hybride wagens (met een CO2-uitstoot van max. 50g/km) zijn evenwel minimaal voor 95% aftrekbaar, waarbij er dus maximaal 5% als verworpen uitgaven aanzien wordt. Als we dit vergelijken met een benzinewagen met 126g CO2, heeft deze ‘maar’ een fiscale aftrekbaarheid van 60%.

 

De toekomst

Vanaf 01/01/2026 zullen enkel emissievrije bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zijn. Voor auto’s met verbrandingsmotor die vanaf 2026 gekocht (of geleased …) worden, zal er geen fiscaal voordeel meer zijn. Maar zover zijn we nog niet! De aftrek wordt stelselmatig afgebouwd gedurende de komende jaren (2022-2026) als overgangsfase:

Vanaf 1 januari 2023:

  • Brandstof beperkt 50%;
  • Elektrisch geen beperking;
  • 1 januari 2026: einde aftrek bedrijfswagens met uitstoot

Bovenstaand overzicht geldt voor de volledige levensduur van de wagen voor die eigenaar, leasingnemer of huurder. Voor wagens die aangekocht worden is de datum van bestelling bepalend voor nieuwe voertuigen en de datum van aankoop voor tweedehandsvoertuigen. Voor wagens met een financiering (Leasing/Renting/Huur) en waarvan de economische eigendom dus niet overgedragen wordt, is de datum waarop het lease- of huurcontract wordt afgesloten bepalend.

In onderstaand schema vindt u een voorbeeld terug voor een standaard benzine wagen met een CO² uitstoot van 120g./km vanaf 1 jan 2024

De aftrekbaarheid van wagens op fossiele brandstoffen wordt dus geleidelijk aan minder en minder tot zelfs nihil in 2029. Het is duidelijk dat de overheid de klimaat EU-reductiedoelstelling van minstens 40% (t.o.v. 1990) voor de uitstoot van broeikasgassen op het EU-grondgebied, zo snel mogelijk wil behalen en dit via het bedrijfswagenpark wil realiseren, daar ongeveer meer dan 15% van alle Belgische wagens, bedrijfswagens zijn. De snelste weg dus om de doelstellingen te behalen.

“Kan ik dan best nog vóór het einde van dit jaar een nieuwe auto kopen?”

Als je een nieuwe (echte) hybride wagen wil kopen wel. De aftrekbaarheid van de brandstofkosten voor de hybride wagens aangekocht na 01/01/2023 worden fiscaal immers beperkt tot 50%. Bestel je de wagen nog uiterlijk 31/12/2022, dan volgt deze de algemene aftrekbaarheid van de wagen (min. 95%, max. 100% fiscaal aftrekbaar).

En wat met laadpalen?

Allemaal goed, hybride of elektrisch is dus fiscaal gezien de beste optie, maar die wagens moeten natuurlijk ook opgeladen worden. Hoe zit het dan met de aftrekbaarheid van de laadpaal?

  • 100% aftrekbaar voor installaties tot en met 31/12/2029, ongeacht het gebruik.
  • 75% aftrekbaar voor installaties vanaf 01/01/2030 indien voor elektrische wagens.

Gaat het bovendien om een nieuwe, intelligente en publiek toegankelijke installatie?

  • Verhoogde kostenaftrek van 200% voor installaties tot en met 31/03/2023.
  • Verhoogde kostenaftrek van 150% voor installaties van 01/01/2023 – 31/08/2024.
  • Recent werd door de minister bevestigd dat deze verhoogde kostenaftrek (= verhoogde afschrijvingspercentage) niet gecombineerd kan worden met de investeringsaftrek.

Deze investeringsaftrek kan trouwens enkel maar toegepast worden wanneer er geen privégebruik is. Wanneer de laadpaal bij iemand thuis geplaatst wordt, die de wagen zowel privé als beroepsmatig gebruikt, is hieraan dus niet voldaan en kan deze niet toegepast worden.

Ook voor particuliere laadstations (nieuwe, intelligente en goedgekeurd door een erkend keuringsorganisme en geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de woning) is er volgende belastingvermindering in de personenbelasting:

  • Van 01/09/2021 tem 31/12/2022: 45%
  • Van 01/01/2023 tem 31/12/2023: 30%
  • Van 01/01/2024 tem 31/08/2024: 15%

Met een maximum van 1.500,00 EUR per laadstation en per belastingplichtige

Conclusie: de aankoop van een nieuwe wagen moet je goed plannen

Overweeg je een nieuwe wagen aan te schaffen, houd dan rekening met het volgende:

  • Wagens aangekocht vóór 01/07/2023: huidige aftrekregels blijven behouden
  • Hybride wagen: best bestellen vóór 1/1/2023 (anders zal de aftrekbaarheid van de brandstofkosten beperkt worden)
  • Wagens op fossiele brandstof: best bestellen vóór 1/7/2023 (indien later zit je altijd met trapsgewijze benadering)
  • Elektrische wagen: best bestellen vóór 01/01/2027

Zoals altijd (maar vooral bij de aankoop van auto’s), is de keuze onderhevig aan je persoonlijke voorkeur. Dus doe ermee wat je wil, maar vanuit een fiscaal oogpunt zouden wij u adviseren geen wagen meer aan te schaffen die niet minstens hybride is of zelfs helemaal elektrisch.

Nog vragen na het lezen van deze blog? Dan staat jouw Fiscopti adviseur steeds voor je klaar met raad en daad!

Is dit artikel van toepassing op uw bedrijf of heeft u hier graag meer informatie over? Neem contact op en we helpen u graag verder!

Contacteer ons

Vraag vrijblijvende offerte aan

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et.
Contacteer ons